«Ger­ni­ka» mar­go­la­na: «Gerra­ri ezetz» borro­ka anti­fa­xis­ta­ren aurka/​Gernika: El «no a la gue­rra» fren­te la lucha antifascista

[EUS]

Espai­nia­ko II. Erre­pu­bli­kak, 1936anhil ala bizi­ko borro­kan ari zela, Pablo Picas­so mar­go­la­ria­ri obra bat egi­tea eska­tu zion. Man­da­tu horren xedea demo­kra­zia libe­ra­len kon­tzien­tziak astin­tzea zen, indar anti­fa­xis­ten gerra-aha­le­gi­na­ri lagun zie­zaio­ten. Hots, euren burua demo­kra­ta gisa izen­da­tu­ta­ko horiek era­ka­rri eta moral­ki behar­tzea arma­da kol­pis­ten aurrean garatzen ari zen borro­ka arma­tua babes zeza­ten. Horre­la, Ger­ni­ka­ko herria­ren bon­bar­da­ke­ta eta sarras­kia ins­pi­ra­zio itu­rri izan­go zituen Mala­ga­ko artistak.

Kapi­ta­lis­moak, mer­chan­di­sing-aren bidez­ko iraul­tza­ren trans­mu­tatzai­le tre­bea beti­da­nik, las­ter jakin zuen arma anti­fa­xis­ta hori desegi­ten. Hala, huma­nis­ta dei­tu­ri­koen axo­la­ga­be­ke­ria­ren aurrean, Picas­so­ren koa­droa bereha­la desitxu­ra­tu zen, gerren kri­ti­ka antzuae­ta tes­tuin­gu­ru­tik kan­po­koa bihur­tu arte. Aurre­ra­koi ilus­tra­tuen bake men­ta­la eze­gon­kor­tze­ko gau­za izan ez zen zer­bait beza­la gera­tu zen, erre­ze­ta­rik gabe­ko medi­zi­na­re­kin sen­da­ga­rria den gai­xo­ta­su­na­ren eran.

Eta horre­la, zapal­due­ki­ko elkar­ta­sun mili­tan­tea sor­tu nahi zuen sin­bo­lo bat, san­to­ral modu­ko baten argaz­ki bila­ka­tu zen, zori­gaitz sakra­tua­ren des­kri­ba­pen asep­ti­koa. Hau da, injus­ti­zia jasa­ten duten guz­tiak otza­nak izan dai­te­zen deia­da­rra bila­ka­tu da, euren zapal­tzai­leen par­tez injus­ti­zia han­dia­goak saihes­tu ditza­ten. Erru­kia­ren erre­tra­tu hut­sa bihur­tu zen.

Ger­ni­ka mar­go­la­nak ez zituen kon­tzien­tzia kapi­ta­lis­ta aurre­ra­koiak mugi­tu, eta azke­nean ilu­sio apur­tu, bon­bar­da­tu, fusi­la­tu eta kis­ka­li horien erre­fu­xia­tuen­tzat zen­bait diru-funts bil­tze­ko baino ez zuen balio izan.

Obra-artis­ti­ko honek Garai­pe­na­re­nAr­kua gor­detzen duen hirian era­kutsia buka­tu zuen; Biz­kai­ko hiria Nak­ba bihur­tu zuen faxis­mo haren garai­pe­na­ren monu­men­tua, ale­gia. Era hone­tan, herri ger­ni­ka­rra­ren sarras­kia oiha­le­ra era­ma­na erru­kior pri­bi­le­gia­tuen lasai­ta­su­ne­ra­ko monu­men­tu bihur­tu zen.

Ez deza­gun eus­kal­du­noi egin zigu­ten ber­be­ra gaur Pales­ti­na­re­kin egin.

Taher Ali

2023ko Urria­ren 31

[ES]

Mien­tras com­ba­tía a vida o muer­te en 1936, la Segun­da Repú­bli­ca Espa­ño­la encar­gó al pin­tor Pablo Picas­so la rea­li­za­ción de una obra. El obje­to de dicho encar­go sería remo­ver las con­cien­cias de las demo­cra­cias libe­ra­les para que ayu­da­ran al esfuer­zo béli­co de las fuer­zas anti­fas­cis­tas. Atraer a estos auto­de­no­mi­na­dos demó­cra­tas y for­zar­les moral­men­te a apo­yar la lucha arma­da que se desa­rro­lla­ba fren­te a los ejér­ci­tos gol­pis­tas. El bom­bar­deo y la masa­cre del pue­blo vas­co de Ger­ni­ka le ser­vi­ría de ins­pi­ra­ción al artis­ta malagueño.

El capi­ta­lis­mo, hábil trans­mu­ta­dor de la revo­lu­ción en mer­chan­di­sing, pron­to supo des­man­te­lar este arma anti­fas­cis­ta. Ante la indi­fe­ren­cia de los lla­ma­dos huma­nis­tas, en segui­da se des­vir­túo has­ta con­ver­tir­se en una crí­ti­ca esté­ril y des­con­tex­tua­li­za­da de las gue­rras. Que­dó como algo inca­paz de des­es­ta­bi­li­zar dema­sia­do la paz men­tal de la ilus­tra­da pro­gre­sía, algo sana­ble con una medi­ci­na sin receta.

Así, un sím­bo­lo que pre­ten­día hacer bro­tar la soli­da­ri­dad mili­tan­te hacia los opri­mi­dos, se con­vir­tió en la foto­gra­fía de una espe­cie de san­to­ral, una des­crip­ción asép­ti­ca de la des­gra­cia sagra­da. Un lla­ma­mien­to a todos aque­llos que sufren la injus­ti­cia a que sean man­sos para evi­tar mayo­res injus­ti­cias por par­te de sus opre­so­res. Se con­vir­tió en retra­to de la Lástima.

El Ger­ni­ka no remo­vió las con­cien­cias capi­ta­lis­tas pro­gre­sis­tas, al final solo sir­vió para recau­dar algu­nos fon­dos para los refu­gia­dos de aque­lla ilu­sión rota, bom­bar­dea­da, fusi­la­da y cal­ci­na­da. La pro­pia obra aca­ba­ría por ser expues­ta per­ma­men­te­men­te en la ciu­dad que con­ser­va el Arco del Triun­fo; un monu­men­to a la vic­to­ria de aquel fas­cis­mo que hizo de la ciu­dad biz­kai­na una Nak­ba. La matan­za del pue­blo ger­ni­ka­rra lle­va­do al lien­zo se trans­for­mó en un monu­men­to a la tran­qui­li­dad de los pia­do­sos privilegiados.

Taher Ali

31 de diciem­bre de 2023

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