Vamos hacia la inde­pen­den­cia, y des­pués, ¿qué?- Fre­de­ric Tort

Cada año cuan­do se acer­ca la dia­da del 11 de sep­tiem­bre empe­zan a pro­li­fe­rar con mucha inten­si­dad opi­nio­nes que piden, y en cier­ta medi­da exi­gen, la uni­dad inde­pen­den­tis­ta o de los inde­pen­den­tis­tas. Una uni­dad que estas voces sue­len plan­tear prin­ci­pal­men­te bajo dos fór­mu­las: la unión orgá­ni­ca de las orga­ni­za­cio­nes inde­pen­den­tis­tas en una sola o bien, cuan­do se acer­can los pro­ce­sos elec­to­ra­les, la coor­di­na­ción de éstas bajo una úni­ca can­di­da­tu­ra para pre­sen­tar­se a las elecciones.

Para deno­mi­nar este espa­cio uni­ta­rio, supues­ta­men­te tan nece­sa­rio, se habla a menu­do de trans­ver­sa­li­dad inde­pen­den­tis­ta. Según mi pun­to de vis­ta la trans­ver­sa­li­dad (plan­tea­da en tér­mi­nos de unión de orga­ni­za­cio­nes, par­ti­dos o pla­ta­for­mas elec­to­ra­les) es una pro­pues­ta de dudo­sa uti­li­dad real e inclu­so es opor­tu­nis­ta por par­te de sectores/​partidos polí­ti­cos que quie­ren cubrir su cuo­ta de inde­pen­den­tis­mo sin ir más allá de sim­ples pro­cla­mas o dis­cur­sos de exal­ta­ción patrió­ti­ca apro­ve­chan­do la efer­ves­cen­cia de fechas como la dia­da o coyun­tu­ras polí­ti­cas con­cre­tas. De momen­to, mi opi­nión es que la trans­ver­sa­li­dad la repre­sen­ta úni­ca y exclu­si­va­men­te la Asam­blea Nacio­nal Cata­la­na (ANC) y sus asam­bleas terri­to­ria­les, de la mis­ma mane­ra que en su momen­to un espa­cio común de tra­ba­jo fue­ron las con­sul­tas sobre la inde­pen­den­cia. Com­par­tien­do o no sus plan­tea­mien­tos, estra­te­gias y/​o fun­cio­na­mien­to interno, y a pesar de la mul­ti­tud de dudas que a algu­nos les gene­ra, se ha de tener pre­sen­te que la ANC exis­te y juga­rá, muy pro­ba­ble­men­te, un papel nece­sa­rio en el pro­ce­so de con­se­cu­ción del Esta­do pro­pio. Aho­ra que ya se habla de una mayo­ría social favo­ra­ble a la inde­pen­den­cia, al menos así lo indi­can todas las encues­tas, por lo menos en la Comu­ni­tat Autó­no­ma de Cata­lun­ya (CAC), el papel de la ANC será impor­tan­te para con­ti­nuar difun­dien­do el dis­cur­so inde­pen­den­tis­ta en muchos ámbi­tos de la socie­dad catalana.

De todas mane­ras, hay que tener muy pre­sen­te que la tarea de la ANC en tan­to que movi­mien­to trans­ver­sal no es la úni­ca vía a seguir, ni es el úni­co fren­te abier­to y ni de lejos el úni­co reto que tene­mos delan­te los cata­la­nes y cata­la­nas. Sobre todo aho­ra, que pare­ce que la inde­pen­den­cia es posi­ble y que está cada vez más cer­ca, creo que nos hemos de plan­tear muy seria­men­te qué hare­mos des­pués de la inde­pen­den­cia. Por­que una vez que ten­ga­mos el Esta­do pro­pio ten­dre­mos una bue­na oca­sión para cons­truir una socie­dad que se ale­je de la mala influen­cia y de la medio­cri­dad demo­crá­ti­ca de los Esta­dos espa­ñol y fran­cés. Tener cla­ro esto, lo que hare­mos al día siguien­te es tan impor­tan­te como la inde­pen­den­cia misma.

Y aquí es don­de entran en jue­go muchas orga­ni­za­cio­nes, colec­ti­vos, par­ti­dos y per­so­nas que tene­mos muy cla­ro que la inde­pen­den­cia es muy nece­sa­ria (segu­ra­men­te tan­to o más como lo creen los «inde­pen­den­tis­tas trans­ver­sa­les»), pero que no se tra­ta de un sim­ple cam­bio de ban­de­ra en los edi­fi­cios ofi­cia­les. La con­se­cu­ción del Esta­do pro­pio ha de ir aso­cia­do nece­sa­ria­men­te a un pro­yec­to cla­ro de país.

Es nece­sa­rio pen­sar como plan­tea­mos el día de des­pués de pro­cla­mar la inde­pen­den­cia por­que el con­tex­to social y eco­nó­mi­co lo requie­re. El Esta­do pro­pio nos ha de ser­vir para ser más efi­cien­tes ges­tio­nan­do nues­tros recur­sos para poder ofre­cer mejo­res ser­vi­cios a la ciu­da­da­nía, para ser más soli­da­rios apli­can­do nue­vas polí­ti­cas de inmi­gra­ción y aco­gi­da, para garan­ti­zar una edu­ca­ción y sani­dad públi­cas y de cali­dad, para repar­tir mejor la rique­za y favo­re­cer a los más sufren la cri­sis del sis­te­ma capi­ta­lis­ta y la dic­ta­du­ra de los ban­cos y lobbys eco­nó­mi­cos. La inde­pen­den­cia tam­bién nos ha de per­mi­tir pasar pági­na y pro­fun­di­zar en la cali­dad de nues­tra demo­cra­cia, olvi­dan­do el actual mode­lo de demo­cra­cia espa­ño­la con­ta­mi­na­da de tics fas­cis­tas del pasado.

Es impres­cin­di­ble ir cons­tru­yen­do o al menos poner los cimien­tos de la futu­ra nación cata­la­na inde­pen­dien­te. Es nece­sa­rio hacer­lo des­de aho­ra mis­mo y tene­mos que hacer­lo tra­ba­jan­do con fir­me­za des­de todos los fren­tes y pen­san­do siem­pre en las dos luchas: la lucha por la inde­pen­den­cia nacio­nal y la lucha por un mode­lo social más jus­to que garan­ti­ce los dere­chos socia­les bási­cos. Aquí tene­mos un gran reto pero tam­bién una gran opor­tu­ni­dad como pue­blo. Tene­mos la opor­tu­ni­dad de ir mucho más allá de lo que podía­mos ima­gi­nar si sola­men­te pen­sa­mos en un sim­ple cam­bio de ban­de­ra. Por eso la trans­ver­sa­li­dad enten­di­da como aglu­ti­na­mien­to de fuer­zas pro-inde­pen­den­tis­tas pagan­do un alto pre­cio como es la renun­cia a pro­pues­tas socia­les es, en el fon­do, un sin­sen­ti­do que lo que hace es vaciar de con­te­ni­do la lucha inde­pen­den­tis­ta y nos hace per­der la opor­tu­ni­dad de pro­gre­sar como un futu­ro pue­blo libe­ra­do. Ade­más, hemos de tener en cuen­ta que estas pro­pues­tas de trans­ver­sa­li­dad que piden apar­car las rei­vin­di­ca­cio­nes socia­les (por el supues­to bien común de «todo» el inde­pen­den­tis­mo) en el fon­do no hacen más que legi­ti­mar la con­ti­nui­dad del régi­men polí­ti­co actual en la futu­ra nación cata­la­na inde­pen­dien­te. Y este tam­bién es un posi­cio­na­mien­to social, el mis­mo que nos ha lle­va­do a la cri­sis actual.

Si no plan­tea­mos qué que­re­mos hacer cuan­do alcan­ce­mos el Esta­do pro­pio, muy pro­ba­ble­men­te la inde­pen­den­cia nos habrá ser­vi­do para muy poca cosa.

Fre­de­ric Tort, miem­bro de la CUP y de Bla­nes per la Independència-ANC

8 de agos­to de 2012

Anem cap a la inde­pen­dèn­cia, i l’endemà què?

Cada any quan s’acosta la dia­da de l’onze de setem­bre comen­cen a pro­li­fe­rar amb força inten­si­tat opi­nions que dema­nen, i en cer­ta mane­ra exi­gei­xen, la uni­tat inde­pen­den­tis­ta o dels inde­pen­den­tis­tes. Una uni­tat que aques­tes veus solen plan­te­jar prin­ci­pal­ment sota dues fór­mu­les: la unió orgà­ni­ca de les orga­nitza­cions inde­pen­den­tis­tes en una de sola o bé, quan s’acosten els pro­ces­sos elec­to­rals, la coor­di­na­ció d’aquestes sota una úni­ca can­di­da­tu­ra per con­có­rrer a les eleccions.

I per deno­mi­nar aquest espai uni­ta­ri, supo­sa­da­ment tant neces­sa­ri, es par­la sovint de trans­ver­sa­li­tat inde­pen­den­tis­ta. Segons el meu punt de vis­ta la trans­ver­sa­li­tat (plan­te­ja­da en ter­mes d’unió d’organitzacions, par­tits o pla­ta­for­mes elec­to­rals) és una pro­pos­ta de dub­to­sa uti­li­tat real o fins i tot opor­tu­nis­ta per part de sectors/​partits polí­tics que volen cobrir la seva quo­ta d’independentisme sen­se anar gai­re més enllà de sim­ples pro­cla­mes o dis­cur­sos d’exaltació patriò­ti­ca apro­fi­tant l’efervescència de dates com la dia­da o con­jun­tu­res polí­ti­ques con­cre­tes. Ara per ara, al meu parer, la trans­ver­sa­li­tat la repre­sen­ta úni­ca­ment i exclu­si­va l’Assemblea Nacio­nal Cata­la­na (ANC) i les seves assem­blees terri­to­rials, de la matei­xa mane­ra que en el seu moment un espai comú de tre­ball foren les con­sul­tes sobre la inde­pen­dèn­cia. Com­par­tint o no els seus plan­te­ja­ments, estra­tè­gies i/​o fun­cio­na­ment intern, i mal­grat la mul­ti­tud de dub­tes que a alguns ens gene­ra cal tenir pre­sent que l’ANC exis­teix i juga­rà, molt pro­ba­ble­ment, un paper neces­sa­ri en el pro­cés de con­se­cu­ció de l’estat pro­pi. Ara que ja es par­la d’una majo­ria social favo­ra­ble a la inde­pen­dèn­cia, almenys així ho indi­quen totes les enques­tes si més no pel que fa a la CAC, el paper de l’ANC serà impor­tant per con­ti­nuar difo­nent el dis­curs inde­pen­den­tis­ta en molts àmbits de la socie­tat catalana.

Tot i així cal tenir molt pre­sent que la tas­ca de l’ANC com a movi­ment trans­ver­sal no és la úni­ca via a seguir, ni l’únic front obert i ni de lluny l’únic rep­te que tenim al davant els cata­lans i cata­la­nes. Sobre­tot ara, que sem­bla que la inde­pen­dèn­cia és pos­si­ble i cada cop més a prop, crec ens hem de plan­te­jar molt i molt serio­sa­ment què farem l’endemà de la inde­pen­dèn­cia. Per­què un cop acon­se­guim l’estat pro­pi tin­drem una molt bona oca­sió de cons­truir una socie­tat que s’allunyi de la mala influèn­cia i de la medio­cri­tat demo­crà­ti­ca dels estats espan­yol i fran­cès. I tenir clar això, el què farem l’endemà, crec és tant impor­tant com la inde­pen­dèn­cia en si mateixa.

I aquí és on entren en joc mol­tes orga­nitza­cions, col·lectius, par­tits i per­so­nes que tenim molt clar que la inde­pen­dèn­cia és molt neces­sà­ria (segu­ra­ment tant o més com ho creuen els ‘’inde­pen­den­tis­tes tran­ver­sals’’) però que no es trac­ta d’un sim­ple can­vi de ban­de­ra als edi­fi­cis ofi­cials. La con­se­cu­ció de l’estat pro­pi ha d’anar asso­ciat neces­sa­ria­ment a un pro­jec­te clar de país.

Cal pen­sar com plan­te­gem el dia des­prés de pro­cla­mar de la inde­pen­dèn­cia per­què el con­text social i eco­nò­mic així ho reque­reix. L’estat pro­pi ens ha de ser­vir per ser més efi­cients ges­tio­nant els nos­tres recur­sos per tal d’oferir millors ser­veis a la ciu­ta­da­nia, per ser més soli­da­ris apli­cant noves polí­ti­ques d’immigració i aco­lli­da, per garan­tir una edu­ca­ció i sani­tat públi­ques i de qua­li­tat, per repar­tir millor la rique­sa i afa­vo­rir els que més patei­xen la cri­si del sis­te­ma capi­ta­lis­ta i la dic­ta­du­ra dels bancs i lobbys eco­nò­mics. La inde­pen­dèn­cia tam­bé ens ha de per­me­tre girar fulla i apro­fun­dir en la qua­li­tat de la nos­tra demo­crà­cia, tot obli­dant l’actual model de demo­crà­cia espan­yo­la con­ta­mi­na­da de tics fei­xis­tes del passat.

És impres­cin­di­ble anar cons­truint o almenys posar els fona­ments de la futu­ra nació cata­la­na inde­pen­dent. Cal fer-ho des d’ara mateix i cal fer-ho tre­ba­llant amb fer­me­sa des de tots els fronts i sem­pre pen­sant en les dues llui­tes: la llui­ta per la inde­pen­dèn­cia nacio­nal i la llui­ta per un model social més just que garan­te­ixi els drets socials bàsics. Aquí tenim un gran rep­te però tam­bé una gran opor­tu­ni­tat com a poble. Tenim la opor­tu­ni­tat d’anar molt més enllà del que ens podríem ima­gi­nar si només pen­sés­sim en un sim­ple can­vi de ban­de­ra. Per això la trans­ver­sa­li­tat ente­sa com a l’aglutinament de for­ces pro-inde­pen­den­tis­tes pagant com a preu la renún­cia a pro­pos­tes de cai­re social és, en el fons, un sen­se sen­tit que no fa més que bui­dar de con­tin­gut la llui­ta inde­pen­den­tis­ta i ens fa per­dre la opor­tu­ni­tat de pro­gres­sar com a futur poble alli­be­rat. A més, cal tenir en comp­te que aques­tes pro­pos­tes de trans­ver­sa­li­tat que dema­nen apar­car les rei­vin­di­ca­cions socials (pel supo­sat bé comú de ‘’tot’’ l’independentisme) en el fons no fan més que legi­ti­mar la con­ti­nuï­tat del règim polí­tic actual en la futu­ra nació cata­la­na inde­pen­dent. I aquest tam­bé és un posi­cio­na­ment social, el mateix que ens ha abo­cat a la cri­si actual.

Si no plan­te­gem que volem fer quan asso­lim l’estat pro­pi molt pro­ba­ble­ment la inde­pen­dèn­cia ens hau­rà ser­vit de ben poca cosa.

Fre­de­ric Tort, mem­bre de la CUP i de Bla­nes per la Independència-ANC

8 d’a­gos­to de 2012

Artikulua gustoko al duzu? / ¿Te ha gustado este artículo?

Twitter
Facebook
Telegram

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *